Showing posts with label zikir. Show all posts
Showing posts with label zikir. Show all posts

Friday, June 1, 2012

AWASI GOLONGAN CAMOUFLAGE DALAM JEMAAH ISLAM

Perjuangan Islam ini suci dan ia tetap akan dipelihara oleh Allah, namun perlu ada kesungguhan dari setiap pimpinan dan anggota agar memastikan jamaah ini tidak menjadi sarang golongan munafiqin untuk mereka bermaharajalela melaksanakan agenda mereka .
Sudah cukup kejayaan mereka tatkala mereka berjaya meneutralkan, melakukan penyusupan, camouflage dalam semangat perjuangan Islam di kalangan anggotanya. Apa yang mereka mahu ialah melunturkan semangat jihad, mencetus kekeliruan di kalangan pimpinan jamaah, beriman dengan demokrasi dan membunuh konsep syura. Meleraikan roh kepimpinan ulama' dan mengadu domba agar wujud pertelingkahan dan persengketaan yang panjang dari kalangan anggota dan pimpinan jamaah.
Oleh : Ustaz Nasrudin Tantawi
Golongan camouflage ini menjadi ancaman kepada Gerakan Islam di sepanjang zaman. Nabi S.A.W pernah memberikan peringatan kepada umatnya yang berjuang tentang kewujudan makhluk ini sebagaimana maksudnya,"Sesungguhnya suatu yang paling ditakuti terhadap apa yang aku takut menimpa ummatku ialah semua munafiqin yang petah lidahnya".
Secara asasnya, Al Quran dan Sunnah telah manggariskan ciri-ciri atau kriteria untuk mengenali golongan munafiq ini. Antaranya :
A ] Berpaling dari melaksanakan hukum Allah [ An Nisa':60-61 ]
B ] Jahat adabnya terhadap Allah dan Rasul SAW [ Al Munafiqun:5 ]
C ] Wala' (kesetiaan) mereka kepada musuh Allah Taala [ Al Hasyar:11 ]
D ] Negatif terhadap jihad [ Aali Imran:167 ]
E ] Melakukan Mungkar dan menghalang perkara makruf [ At Taubah:67 ]
F ] Matlamat mereka ialah kepentingan mereka bukan redha Allah, dan hati mereka sering berbolak-balik. [ Al Hajj:11 ]
G ] Buruk akhlaknya terhadap anggota Gerakan Islam. [ Al Ahzab:57-58 ]

Kepura-puraan mereka telah dijelaskan oleh Al Quran, & mereka juga memiliki kriteria yang sama seperti orang-orang Islam yang lain :-
A ] Mereka melafazkan 2 kalimah syahadah [ al Munafiqun:1 ]
B ] Isytihar keiltizaman mereka terhadap Quran dan Sunnah [ An Nisa':81 ]
C ] Mereka juga mengerjakan solat [ An Nisa':142 ]
D ] Mereka membaca Al Quran seperti yang diriwayatkan Abu Musa Al-Asy`ari RA
E ] Bersedekah dan memberi derma [ At Taubah:54 ]
F ] Turut menghadiri majlis Ilmu [ Muhammad:16 ]
G ] Membina masjid [ At Taubah:107 ]

Menyedari situasi ini, kita tidak boleh memandang enteng kehadiran golongan munafiq. Mereka pada bila-bila masa akan memberi ancaman besar kepada perjuangan yang kita dokongi ini lantaran mereka berkeupayaan menyerang dari dalam secara halus tanpa disedari oleh sesiapa. Langkah berwaspada mesti diambil dan bertindak secara berpasukan adalah kewajipan. Pelihara segala adab berjamaah dan sentiasa bermunajat serta melazimi doa rabitah insya Allah, kita dan jamaah kita akan selamat.

Sunday, April 1, 2012

Dia Yang Berkuasa

Bismillah, Tuhan yang mengasai sekalian Alam... Selawat dan salam buat Junjungan mulia penyudah segala nabi ya habibi ya Rasulallah SAW...


Pagi yang indah ini, telah dimuramkan dengan suasana angin yang bertiup kencang dek kerana manusia yang mengaku beragama Islam tak mau bangun solat Subuh lagi...

Ting....ting....ting.... loceng hendsep berbunyi , semakin lama semakin kuat... tapi manusia itu tak nak bangun jugak.. Hanya Dia yang tahu.

Wahai orang yang beriman, bangunlah selagi kamu boleh bangun... solatlah berjemaah selagi Dia membari paluang, Usahalah sekuat dan sehabis tenaga untuk berjemaah SUBUH di surau atau dimasjid atau tempat2 azan dilaungkan...

BArangkali... SUBUH ini adalah subuh yang terakhir untuk tahun ini, bulan ini, minggu ini, hari ini, jam ini, saat ini dan ketika ini.. SEGERALAH bangun wahai tubuh yang masih diatas katil yang empuk..   bersedialah dengan iman dan taqwa.. Kerana sebaik2 bekalan adalah bertaqwa kepada ALLAh azzawajalla.

bangun... bangun... bangun.... dah subuh ni. Panggilan ini terus diulang dan diulang dengan sahutan "ok" atau kadang2 "bangun dah ni.

"Jom gi surau" lalu si mad'u jawab "insyaallah. 

Begitulah setiap pagi, setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, setiap tahun... tapi adakah manusia berubah?
adakah die cube untuk bangun awal bile sudah dikejutkan? adakah mereka sendiri berusaha sehabis baik untuk bangun solat SUBUH berjemaah. Sekurang2nya berjemaah dibilik atau disurau alternatif(surau blok).

Dia Yang Berkuasa memberi hidayah kepada mereka2 yang tak mahu bagun solat subuh itu. Mohon lah pada-Nya, disamping usaha yang istiqamah...

Tapi!!! kau taknak bangun... Aku dah usaha lagi dan lagi... kau tak bangun2..

Takpela... kau dapat apa yang kau nak. Jangan berhenti mengerkjakn kebajikan.

Semoga Allah memberi ganjaran setimpal untuk penggerak2 SUBUH dan mengampuni dosa2 mereka.
Semoga dimasukkan ke dalam Syurga Firdaus. Insyaallah Taala.

Wednesday, October 12, 2011

Mathurat | Kelebihan


wirid mathurat ini merupakan salah satu uslub (cara) untuk kita mentazkiyyah nafs (membersihkan diri dari nafsu).

Kelebihan al-mathurat adalah tidak dihampiri syaitan, rumah dan keluarganya terselamat dari perkara yang tidak diingini, Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat, orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga, selamat dari segala sesuatu, Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya, Allah berhak untuk meredhainya, tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudharat ke atasnya, terhindar daripada syirik, selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun, dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang, berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat, sesiapa yang membaca di waktu pagi, akan dipelihara oleh Allah hingga ke waktu petang dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi, mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan lagi.


Perlu diketahui bahawa ketahanan al-mathurat hanya selama 12 jam dan itulah sebabnya jika kita membaca selepas subuh, maka perlu diperbaharui selepas waktu asar. Dan menjawab kepada golongan yang berkata al-mathurat ini bida'ah atau tidak harus dibaca, mereka yang berkata sedemikian perlu mendalami apa konsep sebenar bida'ah dan kenapa mereka hendak menghalang orang lain untuk beramal dan men'taqarrub'kan (mendekatkan diri) kepada ALlah swt sedangkan wirid ini tidak bercanggah dengan Quran dan Sunnah RasuluLlah. Bahkan Islam sendiri mengajar umatnya dalam arena dakwah untuk "bercakap lebih mengenai syurga daripada neraka" dan "memperluas konsep sunnah daripada bida'ah". Seperti mana firman ALlah di dalam Al-Quranul Karim:
يَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّداً وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ

Maksudnya: Sesungguhnya orang yang benar-benar percaya pada ayat-ayat kami adalah apabila mereka diingatkan dengan ayat-ayat itu, mereka segera bersujud seraya bertasbih dan memuji Rabbnya, dan lagi pula mereka tidaklah berlaku sombong (Surah As-Sajdah ayat 15).


p/s: Semoga segala amalan kecil yang kita lakukan mendapat keredhaan ALlah swt bagi membantu kita di akhirat kelak.
Ikhwanul Muslimin : 1. Allah tujuan kami (Allahu ghayatuna) | 2. Rasulullah teladan kami (Ar-Rasul qudwatuna) | 3. Al-Qur'an landasan hukum kami (Al-Quran dusturuna) | 4. Jihad jalan kami (Al-Jihad sabiluna) | 5. Mati syahid di jalan Allah cita-cita kami yang tertinggi (Syahid fiisabilillah asma amanina)